Dlaczego tytuły ekskluzywne Sony mają najładniejszą grafikę?

Automatycznie zapisany szkic

W dobie wojen pomiędzy poszczególnymi konsolami, oraz między konsolami a komputerami gamingowymi, jak bumerang powracają pewne pytania związana z elektroniczną rozrywką. Jednym z nich jest to, która platforma oferuje najlepszą, jakość grafiki? Oczywiście wielu graczy, powie, że grafika nie jest najważniejsza. Że liczą się klimat, fabuła, historia, gameplay. Będą oni mieli częściowo rację, ale tego, że grafika zupełnie się nie liczy, nie powiedział chyba szczerze, nigdy żaden z nich. Na pełnie doświadczenie wpływa, o wiele więcej elementów składowych niż sama grafika, ale trudno wyobrazić sobie dziś tytuł AAA, wyglądający, co najwyżej poprawnie. Nie bez przyczyny zresztą, producenci hardware, prześcigają się w pomysłach, jak coraz bardziej zbliżyć się graficznie do fotorealizm. Ray tracing oferowane przez Nvidia to przykład stosunkowo świeży, jednak na przestrzeni lat producenci sprzętu do gier mieli, niezliczoną ilość pomysłów jak jeszcze bardziej usprawnić swoje platformy. Wystarczy spojrzeć na sam temat rozdzielczości i tego jak zmieniała się na przestrzeni poszczególne generacji PlayStation. PSX oferował w tym temacie maksimum na poziomie 640×480 pikseli gdzie dla przykładu poprzednia generacja, czyli PS4 Pro, bez problemu radziła sobie już z rozdzielczością 4K.

Ale czemu akurat Playstation?

Aby zrozumieć jak daleko w tym momencie Sony, wyprzedziło konkurencja, wystarczy spojrzeć na wydany niedawno tytuł ekskluzywny Ratchet i Clank Rift Apart. Dla osoby oglądające widowisko z zewnątrz, będzie on prezentował się zupełnie jak film animowany od największych wytwórni takich jak DreamWorks czy Disney. A nadchodzące wkrótce Horizon Forbidden West, ma wszelkie zadatki na to, aby stać się najbardziej zaawansowaną graficznie produkcję roku 2021. Również poprzedni rok pod tym względem należał do studiów wewnętrznych Sony. W czerwcu 2020 roku, studio naughty dog wypuszczając drugą część the last of us, pokazało, na co jeszcze stać poprzednią generacja. Długo można dyskutować, na temat fabuły samej produkcji, nie sposób jednak zarzucić jej, pójście na jakiekolwiek kompromisy w kwestii oprawy. Wydany około miesiąca później ghost of tsushima był już tylko wisienka na torcie. Ale czemu, to właśnie na konsolach Playstation gry wyglądają tak dobrze? Odpowiedź może wydawać się dość banalna. Bo nie może nigdzie indziej. Gry na tą konsolę produkowane są przez wewnętrzne studia, tworzące tylko i wyłącznie pod dany ekosystem, mający do niego pełen wgląd, wieloletnią praktykę oraz wsparcie samych twórców silnika graficznego.

A co na to konkurencja?

Ale czy na innych konsolach, lub na PC gry muszą wyglądać gorzej? Wiele wskazuje na to, że jednak tak. Microsoft postawił w całości na multiplatformowość usługi game pass. Jest to świetne rozwiązanie, które umożliwia graczom dostęp do olbrzymiej, stale rozwijanej biblioteki tytułów. Warunkuje jednak to fakt, iż dany tytułu działać musi w wielu różnych środowiskach, począwszy od Xbox Series X, przez Series S, na komputerach windowsowych kończąc. Co za tym idzie niemożliwym jest, aż tak szczegółowe dopracowanie grafiki, gdyż musi ona działać płynnie na różnych sprzętach. Tytuły ekskluzywne dla komputerów osobistych, mogą mieć dość zbliżony problem. Można powiedzieć, że konfiguracji komputerów jest tak wiele, jak wielu jest samych graczy. Fizyczną niemożliwością jest, więc optymalizacja grafiki, dla tak wielu możliwości sprzętowych. Nie można zapomnieć oczywiście o Nintendo. Firma to poszło jednak w zupełnie innym kierunku znajdujące własną nisze w zupełnie innym segmencie elektronicznej rozrywki.

Ewolucja konsol dla graczy
Jaki głośnik do komputera sprawdzi się najlepiej?
Imperium Zuckerberga, czyli czym zarządza twórca Facebooka?

Dodaj komentarz