Marketing to branża, która w ciągu ostatnich kilkunastu lat znacznie się zmieniła – przede wszystkim stała się znacznie bardziej złożona. Poza tradycyjnymi formami marketingu, takimi jak telewizja, radio, gazety czy banery, pojawił się całkowicie nowy, ogromny dział marketingu, a mianowicie marketing cyfrowy. W związku z tym nawet w małych firmach, nie mówiąc już o średnich i dużych, niekiedy trudno jest zapanować nad prowadzonymi działaniami.
Szczególnie biorąc pod uwagę, że składa się na nie wiele elementów nużących i relatywnie prostych w wykonaniu, ale wymagających dużo czasu, które zwiększają znacząco koszty zatrudnienia. W związku z tymi trudnościami, od pewnego czasu prężnie rozwija się gałąź oprogramowania z zakresu marketing automation, a więc automatyzacji marketingu. Co to dokładnie oznacza i dlaczego opłaca się korzystać z tego typu rozwiązań? Sprawdź!
Czym jest marketing automation i do czego służy?
Automatyzacja marketingu ma za zadanie przenieść ciężar czasochłonnych obowiązków, które nie wymagają wkładu człowieka, z pracownika na maszynę. Mowa tutaj o takich zadaniach, jak agregacja danych z różnych źródeł, sortowanie ich, tworzenie wykresów i podsumowań, zapisywanie informacji z kontaktach z klientami i nie tylko. Dokładny zakres działań, które może objąć marketing automation, zależy w dużej mierze od tego, na jakich platformach i płaszczyznach działa marketingowo dana firma i czym konkretnie się zajmuje (jakie usługi świadczy, co sprzedaje).
Ogółem mówiąc, wszelkie kwestie, które nie wymagają kreatywności, a jedynie gromadzenia danych, ich filtrowania czy prostej analizy, może wykonać maszyna. Z reguły szybciej niż człowiek, a w wielu przypadkach także lepiej. Stąd też popularność programów do automatyzacji marketingu. Niektóre z nich mają bardziej rozbudowane funkcje, inne są prostsze, część posiada też funkcjonalności dedykowane dla konkretnych branż.
Każdy powinien więc być w stanie znaleźć takie rozwiązanie, które będzie pasowało do jego firmy. W każdej firmie, która sama zajmuje się swoim marketingiem, niewątpliwie jest sporo zadań, które można byłoby sobie ułatwić automatyzacją. Warto wspomnieć też, że z narzędzi marketing automation korzystają również pracownicy agencji marketingowych, aby ułatwić zarządzanie działaniami marketingowymi u klientów.
Dlaczego automatyzacja marketingu się opłaca?
Marketing automation to przede wszystkim oszczędność czasu, energii i nerwów pracowników, aby mogli skupić się na sprawach, w których bez ludzkiej interwencji się nie obejdzie. To także doskonały sposób na poprawienie skuteczności prowadzonych działań i optymalizację procesów w firmie.
Tutaj możesz poznać 25 korzyści z wdrożenia marketing automation w firmie – warto dokładnie się z nimi zapoznać. Z pewnością po uważnej lekturze okaże się, że tego typu rozwiązania mogą być bardzo cenne dla niemal każdego przedsiębiorstwa.