Rynek gier jest dziś jedną z najszybciej rozwijających się branż w środowisku komputerowym. Jego rozwój jest nierozerwalnie powiązany z koniecznością tworzenia efektywniejszych urządzeń do ich odtwarzania. To właśnie konsole są doskonałą odpowiedzią na tę potrzebę.
Rodzaje konsoli
Ze względu na możliwość mobilnego użytkowania, konsole dla graczy możemy podzielić na przenośne i stacjonarne. Wśród przenośnych, od wielu lat prym wiodą marki Nintendo (najbardziej znana seria to oczywiście Game Boy) i nieco krócej – Sony PlayStation. Jeśli chodzi o urządzenia stacjonarne, wspomniane już Sony PlayStation ma głównego konkurenta w Xbox, jednak ostatnie propozycje Nintendo, odwołujące się do melancholicznych wspomnień z końca ubiegłego tysiąclecia, stawiają na miniaturowe konsole z kompletem zainstalowanych już sprawdzonych pozycji. Nie jest to z pewnością opcja dla poszukiwaczy nowych wyzwań, nastawionych na oszałamiające efekty wizualne i dźwiękowe.
Sony PlayStation
Jeżeli chodzi o popularność na rynku europejskim, opis poszczególnych marek konsol należy zacząć od japońskiego giganta elektroniki użytkowej z Tokio. Sony debiutowała, wprowadzając pod koniec lat siedemdziesiątych ubiegłego stulecia na rynek “Walkmana”, co nie przeszkodziło jej stać się jednym z głównych producentów konsol do gier wideo na świecie. Pierwszą z nich wypuszczono 3 grudnia 1994 roku w Japonii (rok później w Stanach Zjednoczonych oraz Europie). Biorąc pod uwagę aktualne trendy, konsola PS4, ze względu na stosunek parametrów technicznych do ceny, a także obszerność biblioteki gier, jest obecnie uważana za jedną z najlepszych na rynku. Wersję Slim postanowiono usprawnić do PRO, w celu zwiększenia jakości immersji i szeroko pojętej oprawy wizualnej. Najnowsze urządzenie – konsola PlayStation 5 – podniosła poziom płynności rozgrywki na jeszcze wyższy poziom i mimo stosunkowo wysokiej ceny, została bardzo dobrze przyjęta przez środowisko graczy.
Xbox
Główną alternatywę dla twórcy “Walkmana” prezentuje amerykańskie przedsiębiorstwo Microsoft. Swoją aktywność, na rynku konsol do gier, cudowne dziecko Billa Gatesa rozpoczęło w listopadzie 2001 roku. Jeżeli chodzi o najbardziej popularny model, ze względu na ogólne podobieństwo, również pod względem parametrów technicznych, do wspomnianej PS4, jest nim Xbox One S. Konsola ta doczekała się, podobnie jak jej japoński odpowiednik, usprawnionej wersji Xbox X, ze zdecydowanie zwiększonymi parametrami. Wyścig technologiczny między dwoma potęgami, mimo niewielkiej przewagi PS4 nad Xbox One, Microsoft postanowił przechylić na swoją szalę, wypuszczając jako pierwszy konsolę ósmej generacji – Xbox Series X (na którą Sony odpowiedziało PS5). Jednak tym razem, biorąc pod uwagę wydajność rozwiązań technologicznych, to Amerykanom udało się delikatnie wysunąć na prowadzenie.
Nintendo
Trzecią firmą w zestawieniu, potwierdzając tylko pozycję Japonii na rynku konsol do gier, jest wspomniane już na początku artykułu Nintendo. Ze względu na utrzymywany przez przedsiębiorstwo trend urządzeń przenośnych, nie bierze ono udziału w wyścigu wspomnianych wcześniej gigantów, skupiając się na rozwijaniu swoich najbardziej popularnych rozwiązań. Konsola Nintendo Switch, przez wielu uważana za najlepszą konsolę przenośną, umożliwia jednoczesną zabawę dwóm graczom. Wbudowana bateria pozwala na korzystanie z urządzenia nawet przez sześć godzin, w zależności od intensywności eksploatowania oraz wymagań systemowych poszczególnych gier. Kolejną pozycją, o której nie sposób zapomnieć w tym zestawieniu, jest Wii (następczyni Nintendo GameCube). Odchodzi ona od standardowego wizerunku gracza, ponieważ wykorzystywane w niej urządzenie – pilot Wii – jest w stanie wykrywać ruch w trzech wymiarach, a także wskazywać treści na ekranie telewizora. Propozycje dla użytkowników Wii są zatem dużo bardziej wymagające jeżeli chodzi o sprawność i koordynację ruchową.
Podsumowanie
Rynek konsol do gier wideo jest niezwykle dynamicznie rozwijającym się środowiskiem. Mimo stosunkowo niewielkiej liczby producentów, ilość dostępnych modeli i urządzeń jest bardzo duża, w związku z czym każdy gracz może znaleźć coś dla siebie.