Magnavox Odyssey – pierwsza konsola do gier i dziedzictwo Ralpha H. Baera

Magnavox Odyssey –  pierwsza konsola do gier i dziedzictwo Ralpha H. Baera

Za pierwszą konsolą do gier uważa się Magnavox Odyssey, która została wydana w 1972 roku przez firmę Magnavox. Została ona opracowana przez Ralpha H. Baera, który czasami określany jest jako “Ojciec gier wideo”.
<h2>Ralph H. Baer – Ojciec gier wideo i powstanie konsoli Magnavox Odyssey</h2>
Baer był inżynierem i wynalazcą, który pracował nad interaktywnymi systemami telewizyjnymi od końca lat 50-tych. pierwszy raz pomysł stworzenia systemu gier w domu przedstawił swojemu pracodawcy, kontraktorowi obrony Sanders Associates, w 1966 roku. Po otrzymaniu zgody, Baer i jego zespół rozpoczęli pracę nad tym, co stało się Magnavox Odyssey.
Rozwój konsoli zajął kilka lat, a zespół musiał pokonać różne trudności techniczne. Jednym z głównych wyzwań było stworzenie systemu, który mógłby generować proste grafiki na standardowym telewizorze. Odyssey została po raz pierwszy pokazana publicznie na targach w Burlingame w Kalifornii w 1971 roku, a oficjalnie wydana rok później. Konsola została wydana przez Magnavox, a same gry zostały opracowane przez Sanders Associates, firmę, dla której Baer pracował.
<h2>Technologiczna prostota konsoli Magnavox Odyssey</h2>
Konsola Magnavox Odyssey opierała się na bardzo prostych technologiach. Nie była konsolą opartą na CPU, a na logicznych układach dyskretnych. Używała połączenia tranzystorów, diod i rezystorów, aby stworzyć swoje gry. Konsola nie posiadała procesora i korzystała z serii chipów i płytek drukowanych do kontrolowania wyjścia wideo i generowania grafiki na ekranie.
Konsola korzystała z zestawu plastikowych nakładek, które umieszczało się na ekranie telewizora, aby stworzyć iluzję różnych środowisk gry. Technologia ta była bardzo podstawowa, ale była jedynym sposobem na generowanie grafiki na standardowym telewizorze w tamtym czasie. Gry same w sobie były proste, z ograniczoną grafiką i rozgrywką, ale były rewolucyjne dla swojego czasu.
<h2>Magnavox Odyssey – pierwszy krok w rozwoju gier wideo</h2>
W momencie premiery, koncepcja gier wideo w domu była jeszcze stosunkowo nowa. Magnavox Odyssey był pierwszym urządzeniem, które pozwalało graczom na grę na ich telewizorach. Sama konsola była prosta w swojej budowie, składała się z białego plastikowego pudełka z kilkoma przyciskami oraz zestawu kabli, które łączyły ją z telewizorem.
Posiadała różne gry, w tym “Table tennis”, “Roulette” oraz “Simon Says”. Konsola posiadała także wbudowany pistolet, który był jednym z pierwszych interaktywnych kontrolerów i był używany do tzw. gier “strzelanek” takich jak “Shooting Gallery”.
Mimo swojego ważnego miejsca w historii gier wideo, Magnavox Odyssey nie odniósł sukcesu pod względem sprzedaży. Przyczyniło się do tego to, że koncepcja gier wideo w domu była jeszcze nieznana szerokiej publiczności, a także tego, że skromna grafika i gameplay nie przyciągały uwagi konsumentów.
Mimo to, Magnavox Odyssey nie był całkowitym niepowodzeniem. Był pierwszym krokiem w rozwoju gier w domu, oraz stanowił również dowód koncepcji dla innych firm, które rozwijały się i ulepszały swoje produkty. Prace Ralpha Baera w dziedzinie rozwoju gier wideo miały ogromny wpływ na późniejsze pokolenia konsol do gier, stanowiły inspirację dla twórców, którzy pracowali nad bardziej zaawansowanymi i udanymi konsolami, takimi jak Atari 2600 czy ColecoVision.
To była też pierwsza konsola, która wykorzystywała wymienne kartridże do gier, i wiele z cech, które widzimy w dzisiejszych nowoczesnych konsolach, zostało opracowanych na podstawie koncepcji Odyssey.
Obecnie Magnavox Odyssey jest uważana za kluczowy moment w historii gier wideo i jest często eksponowana jako cenna relikwia w muzeach poświęconych historii gier czy też przy okazji wystaw tematycznych.

 

Jaką konsolę kupić do swojego domu?
Jaką konsolę wybrać w 2023 roku?
Retro konsolki: przypomnienie historii pierwszych konsol do gier