starrealmstitle

Star Realms to dwuosobowa gra karciana przenosząca graczy do kosmosu, w którym będą rozgrywane bitwy na śmierć i życie. Ta prosta na pierwszy rzut oka karcianka okazuje się jednak bardzo wciągającym tytułem, zmuszającym do strategicznego myślenia i sprawia, że po pierwszej partii ma się ochotę na kolejną, i kolejną, i kolejną… Nic dziwnego, że w 2014 roku udało jej się zdobyć wiele branżowych nagród. Teraz można ją nabyć w naszych rodzimych sklepach, a ja postaram się wytłumaczyć, dlaczego każdy szanujący się gracz powinien mieć ją w swojej kolekcji.

Mechanika i klimat

starrealms1

Talia początkowa gracza składa się ze Zwiadowców i Żmij

Star Realms to gra typu deckbuilding, w której każdy z graczy rozpoczyna rozgrywkę z Talią Osobistą (8 kart Zwiadowców i 2 karty Żmij) oraz 50 punktami Autorytetu. Przed rozpoczęciem gry jedyne, co trzeba zrobić, to przygotować Rząd Handlu, z którego gracze będą wykupywać coraz mocniejsze karty oraz dobrać na rękę 5 kart z Talii Osobistej. W trakcie swojej tury gracz wykłada 5 kart z ręki w celu otrzymania punktów Handlu, Walki i Autorytetu. Tury są rozgrywane naprzemiennie do momentu, w którym jeden z graczy utraci wszystkie punkty Autorytetu.

starrealms2

W grze występują karty czterech różnych frakcji

Po tym krótkim opisie można wywnioskować, że mamy do czynienia z rozbudowaną Wojną w klimacie sci-fi. Nic bardziej mylnego, a to przez podział kart na cztery frakcje, które cechują się różnymi zdolnościami. Jedna frakcja zmusza przeciwnika do odrzucenia kart z ręki, inna umożliwia złomowanie (usuwanie z talii) tych najsłabszych, które jedynie osłabiały naszą talię. Jeszcze kolejna pozwala na przywrócenie punktów Autorytetu i dociągnięcie kolejnej karty. Ponadto większość okrętów posiada zdolność dodatkową, a ta uruchamia się dopiero w momencie, gdy mamy na ręce przynajmniej 2 karty tej samej frakcji, co sprawia, że z każdą kolejną turą ataki będą coraz potężniejsze. Dodatkowo mamy jeszcze Bazy uruchamiające kolejne bonusy do momentu zniszczenia ich przez przeciwnego gracza. Wszystko to bardzo dobrze współgra z klimatem kosmicznych bitew, w których każda strona próbuje rozwijać gwiezdne imperium i zniszczyć przeciwnika. Cała rozgrywka zamyka się w intensywnych dwudziestu minutach, dzięki czemu gracz nie odczuwa znużenia i ma ochotę na kolejną partię.

starrealms3

Karty posiadają 2 rzędy zdolności

Wykonanie

Jakość wydania to w zasadzie jedyny minus tej gry. O ile grafiki na kartach i cała warstwa artystyczna bardzo mi się podobają, to jednak jakość kart pozostawia wiele do życzenia. Czarne ramki może i prezentują się elegancko, ale już po pierwszym tasowaniu można zauważyć przetarcia na brzegach. Dlatego jeżeli nie będziecie chcieli co chwilę wymieniać swojej talii, trzeba zaopatrzyć się w koszulki. Natomiast jeśli zaopatrzycie się w koszulki, to nie schowacie gry z powrotem do pudełka., które z resztą po kilku pierwszych rozpakowaniach nadaje się jedynie do wyrzucenia.

starrealms4

Stan pudełka po pierwszym wypakowaniu kart

Karty autorytetu, zamiast ułatwiać liczenie punktów, jedynie przeszkadzają. Co chwilę trzeba je przekładać, odwracać i odrzucać, co niepotrzebnie wydłuża rozgrywkę o kilka kolejnych minut. Na szczęście jest wiele aplikacji, które przychodzą z pomocą i rozwiązują ten problem. Tym, co sprawia, że na dociągnięcia w wykonaniu jestem w stanie przymknąć oko jest cena. 40 złotych za tak satysfakcjonującą i regrywalną pozycję to śmieszny koszt, który zadowoli nawet najbardziej wybrednych.

starrealms5

Karty Autorytetu nie zdają egzaminu

Podsumowanie

Star Realms to szybka gra o prostych zasadach i sporej głębi. Bardzo często ląduje u mnie na stole i jestem pewien, że zapewni wiele godzin wyśmienitej zabawy zarówno początkującym graczom, jak i starym wyjadaczom. Należy jednak wspomnieć, że na polskim rynku właśnie pojawiła się gra Hero Realms, która przenosi mechanikę Star Realms w świat fantasy. Niezależnie od tego, w który z tytułów się zaopatrzycie, nie będziecie żałować.

PS Gra posiada tryb wieloosobowy, ale by móc w niego zagrać, trzeba się zaopatrzyć w drugi egzemplarz.

SZCZEGÓŁY:

Zawartość pudełka:
Instrukcja
80 kart Talii Handlu
16 kart Zwiadowców
4 karty Żmij
10 kart Odkrywców
18 dwustronnych kart Autorytetu

Informacje pudełkowe:
Wiek: 12+
Ilość graczy: 2-4 (przy dwóch zestawach startowych)
Przewidywany czas gry: 20 minut
Wydawca: Games Factory
Autorzy: Darwin Kastle, Robert Dougherty

wow2

Dodaj komentarz

avatar