Tworzenie gier jest prawie zawsze długie i skomplikowane. Trzeba wybrać odpowiednie środowisko programistyczne, platformę dla gry, zebrać zespół i tak dalej.
Oto jak zacząć tworzenie gier, w jaki sposób wybrać platformę i silnik.
Od czego zacząć tworzenie gry?
Tworzenie gry jest trudne. Szczególnie trudno jest to zrobić na własną rękę. Jest zbyt wiele informacji, których nie sposób ogarnąć samodzielnie. Aby rozpocząć tworzenie gry, należy:
- Stworzyć pomysł na grę, gatunek i scenerię. Możesz podążać za trendami i rozwijać coś na gorąco. Możesz zrobić klon istniejącej gry, aby zdobyć doświadczenie. Można też spróbować stworzyć coś niepowtarzalnego.
- Wybierz platformę. PC i konsole i/lub urządzenia mobilne. Wybór platformy zależy od gatunku gry, cech i preferencji użytkownika.
- Napisz dokument projektowy. Opisuje on całą grę — mechanikę rozgrywki i szczegóły fabuły, parametry balansu, styl graficzny i tak dalej.
- Wybierz silnik. Musi spełniać wymagania dotyczące realizacji wybranego gatunku i stylu graficznego, a także wspierać eksport na wymaganą platformę.
- Zbierz zespół. Lepiej jest podzielić odpowiedzialność za różne aspekty tworzenia gier pomiędzy kilku specjalistów — w ten sposób jest to bardziej produktywne.
Środowisko programistyczne
Istnieje wiele różnych silników i konstruktorów gier. Wybór jest trudny, ale przyjrzymy się statystykom Steam i spróbujemy zdecydować.
Ze statystyk wynika, że trzy najpopularniejsze silniki pod względem gier wydawanych na Steamie to Unity, Unreal Engine i Game Maker: Studio.
Im bardziej popularny silnik, tym więcej tutoriali, filmów na YouTube i społeczności z podobnie myślącymi ludźmi. Oznacza to, że łatwiej będzie nauczyć się silnika samodzielnie lub znaleźć zespół ludzi o odpowiednich umiejętnościach do pracy z nim.
Wszystkie te silniki mogą być wykorzystywane do tworzenia gier na komputery PC, konsole i platformy mobilne.
Jaki język programowania jest wymagany?
Po wybraniu silnika do opracowania gry, kwestia wyboru języka programowania jest automatycznie zamykana: silnik obsługuje tylko jeden konkretny język.
Jeśli silnik ma system programowania wizualnego, jak Unreal Engine czy Unity, można się obejść bez pisania jakiegokolwiek kodu w ogóle. Przynajmniej do prototypowania.
Jak wybrać platformę?
Przy wyborze platformy należy kierować się gatunkiem gry — czasy gier typu “match-in-a-row” na PC już dawno minęły, teraz są do tego smartfony. Do hardcorowych gier RPG bardziej nadaje się konsola lub PC.
Platformy nakładają kolejne ograniczenia, takie jak sterowanie — jeśli można je ograniczyć do minimum, angażując tylko jeden lub dwa palce, to gra może zostać wydana na urządzeniu mobilnym.
Natomiast jeśli potrzebujesz wielu przycisków, wysokiej precyzji sterowania lub dużej ilości informacji na ekranie, to smartfon jako platforma się nie nadaje.
PC i konsole są równoważne pod względem możliwych gatunków. Poza częścią hardcorowych gier, gdzie gamepad konsolowy nie nadaje się do sterowania .
Główne elementy gry
- Mechanika gry i rozgrywki
Gameplay to interakcja gracza z mechaniką gry — strzelanie z broni, inwentarz, dylatacja czasu, skradanie, regeneracja zdrowia i tak dalej.
Mechanika gry może być niewielka. Na przykład gry hiperkazualne mogą mieć jedną mechanikę gry — w Flappy Bird musisz kontrolować ptaszka tapami i unikać przeszkód. To jest cała gra.
- Fabuła i bohaterowie
Ciekawa fabuła nie może zepsuć gry. Charyzmatyczny bohater dodaje nieco epickości grze o bardzo konwencjonalnej fabule — niewiele osób będzie pamiętać szczegóły pierwszego Dooma (1993), ale na pewno zapamiętają Doomguy.
- Projekt graficzny
Stylizacja i projekt gry jest zdeterminowany przez projekt graficzny. Strzelanka może mieć fotorealistyczną grafikę, a gra logiczna — proste i minimalistyczne formy. I na odwrót. Projekt musi być zgodny z ideą gry.
- Dźwięk
Niektórzy biorą dźwięki z materiałów filmowych, są też projektanci dźwięku, którzy nagrywają dźwięk łamania kości, a także używają zamka w drzwiach, aby uzyskać dźwięki broni. Jednak tak naprawdę nie ma znaczenia skąd dźwięki są brane — liczy się to, że tworzą odpowiedni klimat w grze.